Regulamin - ORLEN TROPHY (PL)
Puchar Polski OFF-ROAD PL 2006”
INFORMACJE OGÓLNE
1.“ORLEN TROPHY – Puchar Polski OFF-ROAD PL 2006” jest cyklem imprez o charakterze przeprawowo-sportowym. Ma za zadanie bezpośrednie zmierzenie się najlepszych zawodników "off-road" w Polsce i wyłonienie najlepszych załóg i samochodów sezonu 2006.
Organizatorem “ORLEN TROPHY – Puchar Polski OFF-ROAD PL 2006” jest OFF-ROAD PL s.j. wydawca miesięcznika "OFF-ROAD PL - Magazyn 4x4" kwalifikujący do pucharu trzy wybrane imprezy będące rundami pucharu.
2. Na wszystkich rundach pucharu obowiązuje regulamin “ORLEN TROPHY – Puchar Polski OFF-ROAD PL 2006”, jednak dopuszcza się dodatkowe ustalenia regulaminowe organizatora rundy pod warunkiem, że nie stoją one w sprzeczności z regulaminem pucharu lub dotyczą zawodników nie klasyfikowanych w pucharze oraz jeśli nie wpływają na rozgrywkę i klasyfikację pucharu.
3. “ORLEN TROPHY – Puchar Polski OFF-ROAD PL 2006” składa się z rund:
I Bojanów (12-14maja 2006)
II Morąg (10-12 sierpnia 2006)
III Kraków (21-23 września 2006)
ORGANIZACJA RUNDY
4. Runda składa się z co najmniej jednego etapu. Etap składa się z trasy, oraz ewentualnie: prób przejazdu i tzw. strefy.
5. Jazda na trasie i na próbach przejazdu odbywa się wg notatek nawigacyjnych lub specjalnych ograniczników (taśmy). Organizator rundy może wprowadzić dodatkowe formy nawigacji (np. koordynaty GPS), jednak nie mogą one zastąpić notatek nawigacyjnych.
6. Odległości podane w notatkach nawigacyjnych są aktualne z dokładnością do 10 m. Każda załoga przed startem do rundy otrzymuje właściwe notatki nawigacyjne.
7. Wprowadza się dwa rodzaje ograniczników opisane w notatkach nawigacyjnych jako "jazda według taśm" i "jazda między taśmami".
8. Na każdym etapie znajdują się punkty kontroli przejazdu (PKP) i punkty kontroli przejazdu prób (PKPP), które są oznaczone w notatkach nawigacyjnych. Załogi zobowiązane są do zaliczenia PKP i PKPP. Jako zaliczenie PKP lub PKPP uznaje się przybicie pieczęci w karcie drogowej lub inne potwierdzenie wprowadzone przez organizatora rundy. Niedopuszczalne jest zrywanie lub jakiekolwiek inne niszczenie pieczęci pod karą dyskwalifikacji.
9. Próby przejazdu są zaliczane pod kontrolą sędziego. Załogi mogą zrezygnować z zaliczenia próby przejazdu jednak zobowiązane są do zgłoszenia tego sędziemu próby; maja też obowiązek kontynuowania jazdy na trasie od końca próby lub od miejsca wyznaczonego przez sędziego próby; maja też obowiązek stosować się do ewentualnych zaleceń sędziego odnośnie objazdu próby.
10. W przypadku zablokowania "próby przejazdu" lub innego odcinka trasy sędzia ma prawo zażądać od kolejno przybywających uczestników udrożnienia przejazdu próby. "Próba przejazdu" jest kontynuowana z zachowaniem kolejności przybycia poszczególnych załóg.
11. Pomiar czasu zostaje wyłączony w momencie wjazdu na strefę i włączony w momencie wyjazdu ze strefy. W strefie nie obowiązują przepisy dotyczące trasy; na strefę wolno wjechać tylko raz. Wyjazd ze strefy na etap może nastąpić w dowolnym czasie ograniczonym jedynie terminem zamknięcia strefy bądź według innych ustaleń organizatora. Wyjazd ze startu etapu równoznaczny jest z rozpoczęciem etapu; wjazd na metę etapu równoznaczny jest z zakończeniem etapu.
12. Od startu do mety (z wyłączeniem strefy) nie jest dozwolona pomoc z zewnątrz. Dozwolona jest wzajemna pomoc pomiędzy uczestnikami przebywającymi na trasie. Zabronione jest serwisowanie samochodów przez serwisantów na trasie rundy (z wyłączeniem strefy).
PUNKTACJA I KLASYFIKACJA PUCHAROWA
13. W sezonie 2006 będzie prowadzona klasyfikacja w dwóch grupach - Extreme i Adventure. Trasa grupy Adventure będzie odznaczała się niższymi trudnościami.
14. Do klasyfikacji generalnej liczą się wyniki kierowcy uzyskane w trzech rundach. Wyniki reprezentowane są przez punkty odpowiednie dla miejsca w klasyfikacji uzyskanego w danej grupie i rundzie. W klasyfikacji generalnej (końcowej) liczy się suma punktów uzyskana w trzech rundach. W przypadku, gdy kierowca startuje w różnych grupach klasyfikowany jest oddzielnie w każdej z grup. Podczas jednej rundy kierowca może startować tylko w jednej grupie.
15. Wprowadza się następującą klasyfikację punktową w każdej z rund:
MIEJSCE PUNKTY
2 88
3 77
4 67
5 58
6 50
7 43
8 37
9 32
10 28
11 25
12 23
13 22
14 21
15 20
16 19
17 18
18 17
19 16
20 15
21 14
22 13
23 12
24 11
25 10
26 9
27 8
28 7
29 6
30 i dalsze 5
16. Sklasyfikowane zostają tylko te załogi, które przedstawią zaplombowaną, czytelną kartę drogową. Inny sposób zdania karty musi być uzgodniony z organizatorem. Jeśli załoga nie może oddać zaplombowanej karty do terminu zamknięcia mety, zobowiązana jest do:
- niezwłocznego poinformowania o tym organizatora wraz z podaniem swojej pozycji (zgodnie z notatkami nawigacyjnymi),
- podania przyczyny niemożności oddania karty,
- udzielenia wyjaśnień organizatorowi o zaistniałej sytuacji zgodnie z żądaniem organizatora,
jednak nie później niż do terminu zamknięcia mety. Na podstawie powyższych informacji organizator wyznacza indywidualny termin i sposób zdania karty drogowej.
17. Załogi są klasyfikowane wg sumy: czasów przejazdu między startem, a metą wszystkich etapów plus ewentualne kary - im mniejsza suma tym wyższa pozycja w klasyfikacji. Czas liczony jest z dokładnością do 1 min według oficjalnego czasu - zegara rundy.
18. Kary to ustalony przez organizatora rundy ekwiwalent czasowy za każdy brak potwierdzenia PKP lub PKPP w karcie drogowej.
19. Taryfa to czas, łącznie z karami, najgorszego sklasyfikowanego do terminu zamknięcia mety przejazdu, plus 30%.
20. Taryfa jest naliczana w przypadku, gdy załoga nie osiągnie mety etapu do terminu zamknięcia mety. W szczególnych przypadkach organizator ma prawo zmienić termin zamknięcia mety oraz miejsce mety.
21. O kolejności miejsc załóg z taryfą decyduje ilość potwierdzonych PKP i PKPP - im więcej potwierdzeń tym wyższa pozycja w klasyfikacji załóg z taryfą.
22. W przypadku uzyskania przez różne załogi jednakowej pozycji w klasyfikacji przyznawana jest średnia arytmetyczna ilości punktów za kolejne pozycje w klasyfikacji, zaś miejsce jest przyznawane ex-equo.
23. Klasyfikacji pucharowej podlega kierowca. Organizator pucharu może prowadzić odrębny ranking pilotów oraz samochodów.
24. W trakcie jednej rundy organizator nie dopuszcza możliwości zmiany samochodu, ani zmiany pilota. Dopuszcza się wymianę samochodu lub zmianę pilota w trakcie kolejnych rund.
WARUNKI TECHNICZNE
25. Do startu dopuszczone są pojazdy wszelkich marek i typów o dopuszczalnej masie całkowitej - wg dowodu rejestracyjnego - do 3500 kg, zarejestrowane, z ważnymi badaniami technicznymi i aktualną polisą OC, z kraju pochodzenia załogi.
26. Samochody grupy Adventure muszą spełniać następujące wymagania: koła o nominalnej średnicy do 33’’(+0,5’’) (standardowo do rozmiarów: 33x..., 305/70 16, 285/75 16, 255/85 16, w przypadkach ogumienia nietypowego decyduje pomiar organizatora), bez zwolnic portalowych w piastach kół (chyba, że stanowiły wyposażenie fabryczne pojazdu), zamontowana na stałe wyciągarka elektryczna lub hydrauliczna o uciągu właściwym do masy samochodu (nie dopuszcza się wyciągarek korzystających z układu napędowego samochodu, czyli mechanicznych), zaczepy holownicze z przodu i z tyłu, przynajmniej pałąk bezpieczeństwa (w przypadku nadwozi otwartych), pasy bezpieczeństwa dla kierowcy i pilota, zestaw pierwszej pomocy, radio CB lub telefon komórkowy, lina lub taśma holownicza właściwa do masy pojazdu, gaśnica, kaski ochronne (samochodowe lub motocyklowe) dla kierowcy i pilota.
27. Samochody grupy Extreme muszą spełniać następujące wymagania: zamontowana na stałe wyciągarka mechaniczna, elektryczna lub hydrauliczna o uciągu właściwym do masy samochodu, zaczepy holownicze z przodu i z tyłu, przynajmniej pałąk bezpieczeństwa (w przypadku nadwozi otwartych), pasy bezpieczeństwa dla kierowcy i pilota, zestaw pierwszej pomocy, radio CB lub telefon komórkowy, lina lub taśma holownicza właściwa do masy pojazdu, gaśnica, kaski ochronne (samochodowe lub motocyklowe) dla kierowcy i pilota.
28. Od startu do mety (z wyłączeniem strefy) w samochodzie przebywać może tylko kierowca lub pilot. Załoga pojazdu zobowiązana jest do używania właściwych kasków ochronnych (z wyłączeniem strefy).
29. Jeżeli kierowca ani pilot nie są posiadaczami i właścicielami pojazdu, należy przedłożyć u organizatorów rundy odpowiednią zgodę właściciela pojazdu, stosowne ubezpieczenia itp.
30. Załogi zobowiązane są do stawienia się na odprawę i badanie techniczne przed rozpoczęciem rundy w terminie wyznaczonym przez organizatora rundy.
31. Karta drogowa jest zaplombowana w pojeździe. Niedopuszczalne jest odplombowywanie kart drogowych.
32. Załogi zobowiązane są do przedstawienia zaplombowanej karty drogowej właściwej etapowi sędziemu na mecie niezwłocznie po osiągnięciu mety danego etapu. Wszelkie zabiegi dokonywane przy karcie drogowej niedozwolone w regulaminie karane będą dyskwalifikacją.
33. Numery startowe są przyznawane zawodnikom wg pozycji zajętych w ostatniej edycji Pucharu lub zgodnie z ustaleniami organizatora. Numery startowe przyznane kierowcom obowiązują na wszystkich rundach Pucharu.
34. Uczestnik zobowiązany jest do udostępnienia powierzchni karoserii pojazdu na naklejki dostarczone przez organizatora. Organizator zastrzega sobie prawo do wskazania miejsca umieszczenia naklejek na pojeździe, a w szczególności:
- numerów startowych na bokach pojazdu,
- naklejki sponsorskiej o wymiarach ok. 30x38 cm na pokrywie silnika lub przedniej ścianie nadwozia,
- naklejki sponsorskiej o wysokości ok. 10 cm na górnej części szyby czołowej (na całej szerokości szyby)
Każdy pojazd otrzyma dwie naklejki z numerami startowymi. Znaki muszą być umieszczone na dwóch przednich drzwiach, a w przypadku braku drzwi lub drzwi wykonanych z miękkich materiałów (folia, brezent itp.) muszą być umieszczone w innych uzgodnionych z organizatorem miejscach na burtach pojazdu.
35. Na pojeździe dopuszczone mogą być dowolne reklamy i napisy zgodne z polskim prawem z zastrzeżeniem p. 36.
36. Nie dopuszcza się umieszczania na pojeździe ani też innego eksponowania przez załogę lub obsługę załogi podczas trwania rund “ORLEN TROPHY – Puchar Polski OFF-ROAD PL 2006”:
- reklam, napisów oraz innych znaków podmiotów zajmujących się działalnością konkurencyjną w stosunku do sponsorów, przez działalność konkurencyjną rozumie się w szczególności działalność polegającą na produkcji i wytwarzaniu produktów ropopochodnych a w szczególności paliw płynnych, olejów, tworzyw sztucznych, handel hurtowy i detaliczny niniejszymi produktami, utrzymywanie i prowadzenie stacji paliw pod inną firmą aniżeli firma i/lub oznaczenia, logo PKN ORLEN S.A.
- reklam, napisów oraz innych znaków konkurencyjnych do "OFF-ROAD PL - Magazyn 4x4" tytułów prasowych
Organizator zastrzega sobie interpretację terminu „konkurencyjność”.
37. Zawodnicy zobowiązani są podczas trwania rundy do tankowania swoich pojazdów na stacjach PKN Orlen S.A. Organizator zobowiązany jest do podania zawodnikom lokalizacji dostępnych stacji.
PRZEPISY KOŃCOWE
38. Jeśli organizator nie przewiduje startu równoległego, o kolejności startu do pierwszego etapu decyduje prolog. O kolejności startu w prologu decyduje losowanie lub inna zasada ustalona przez organizatora. Prolog nie jest obowiązkowy. Załogi, które nie ukończą prologu lub nie przystąpią do prologu będą startować do pierwszego etapu rundy z ostatnich miejsc zgodnie z kolejnością zgłoszeń lub innymi zasadami określonymi przez organizatora.
39. Na drogach publicznych zawodników obowiązują przepisy ruchu drogowego.
40. Podczas prologu oraz podczas każdego etapu rundy załogi nie mogą być pod wpływem alkoholu lub podobnie działającego środka. Organizator zastrzega sobie prawo wprowadzenia badania zawartość alkoholu w wydychanym powietrzu przy pomocy urządzenia elektronicznego (alkomatu); kierowcy lub piloci, u których bezpośrednio przed startem lub podczas trwania rundy stwierdzi się zawartość alkoholu w wydychanym powietrzu powyżej 0,1 mg/dm3 zostaną zdyskwalifikowani.
41. Organizator zastrzega sobie prawo do dyskwalifikacji załogi z rundy lub niedopuszczenia załogi do dalszych rund włącznie z dyskwalifikacją w pucharze sezonu 2005 - za nie sportowe zachowanie podczas trwania rundy.
42. Przewiduje się dyskwalifikację z rundy lub karę w wysokości do 500 PLN za zakładanie liny wyciągarki bezpośrednio na drzewo (bez taśmy ochronnej).
43. W wypadku, gdyby któryś z uczestników postanowił zrezygnować z kontynuowania udziału w rundzie, jest on zobowiązany do jak najszybszego powiadomienia organizatorów imprezy przy wykorzystaniu wszystkich dostępnych mu środków.
44. W czasie całej rundy uczestnicy muszą stosować się do regulaminu imprezy, poleceń organizatorów, sędziów, kierowników odcinków i innych osób wskazanych i upoważnionych przez organizatora. Wszelkie naruszenie wydanych rozporządzeń może spowodować konsekwencje od nałożenia kary po dyskwalifikację i wykluczenie z rundy włącznie.
45. Uczestnicy są obowiązani do:
- unikania i zapobiegania sytuacjom mogącym sprowadzić niebezpieczeństwo na uczestników, organizatorów lub osoby trzecie, jak również ich mienie,
- udzielania wzajemnej pomocy w razie wypadków lub wystąpienia innych niebezpiecznych sytuacji, oraz powiadomienia o zaistniałych zdarzeniach organizatorów oraz służby ratownicze/medyczne,
- dbałości o środowisko.
46. Protesty wszelkiego rodzaju muszą być przedstawione organizatorom imprezy najpóźniej 1 godzinę po zakończeniu etapu. Protest musi być złożony na piśmie wraz z opłatą 200 PLN. Protest zostanie rozstrzygnięty przez organizatorów po wysłuchaniu zainteresowanych stron. Jeżeli protest okaże się nieuzasadniony, powyższa opłata nie zostaje zwrócona.
47. Uczestnicy potrzebujący specjalnych leków i zażywający je stale muszą zapewnić je sobie sami. Pozostałym zalecamy zabranie, oprócz wymaganego zestawu pierwszej pomocy, "podręcznej apteczki". Organizatorzy nie przyjmują na siebie żadnej odpowiedzialności za problemy wynikłe ze złego stanu zdrowia uczestników.
48. Uczestnik bierze udział w imprezie na własne ryzyko. Każdy uczestnik ponosi wyłączną odpowiedzialność cywilną i karną za wszelkie straty, jakie spowoduje sam lub używany przez niego pojazd. Składając swój podpis uczestnicy zrzekają się wszelkich i wszystkich praw do wszczęcia kroków sądowych lub występowania z regresem przeciwko organizatorom, ich agentom, sponsorom, uczestnikom i pomocnikom, organom władzy, właścicielom terenu, a także wszelkim i wszystkim innym osobom powiązanym z organizacją imprezy, w związku z wszelkimi i wszystkimi wypadkami lub stratami związanymi z imprezą, chyba, że wypadek lub strata były zamierzone lub wyniknęły z rażącego zaniedbania. Niniejsza umowa wchodzi w życie wobec wszystkich zainteresowanych stron przy oddaniu formularza rejestracyjnego oraz złożeniu podpisu na zwolnieniu organizatorów z odpowiedzialności.
49. Organizatorzy zastrzegają sobie prawo dokonywania wszelkich i wszystkich koniecznych zmian w imprezie, wynikających z działania siły wyższej, wystąpienia powodów związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa lub nakazanych przez władze, a także do całkowitego odwołania imprezy, jeżeli będzie to konieczne ze względu na niezwykłe okoliczności, bez przyjmowania żadnej odpowiedzialności za straty.
50. Koszt uczestnictwa w rundzie określony jest przez organizatora rundy i podany do wiadomości uczestników nie później niż do 30 dni przed rozpoczęciem rundy.